Text-Comentari sobre ‘Basquet Beat’

Publicat el 01/05/2010

‘Basquet Beat’

Josep Maria Aragay, el coordinador de l’Àrea Social de Ribermúsica, està desenvolupant un projecte pilot que pretén investigar les possibilitats de l’aprenentatge i pràctica del ritme musical com a millora del rendiment esportiu.

Per les seves especials característiques, l’acció d’un jugador de bàsquet, un esport de baló que es realitza exclusivament amb les mans, presenta una extraordinària similitud amb la d’un intèrpret de percussió. Els característics cops del baló percudint a terra, seguint les evolucions dels jugadors, conformen una potent sonoritat que ressona per tota la pista. Aquesta “percussió”, arítmica i desordenada dels partits de bàsquet, contrasta amb la monòtona repetició (més regular) dels sons de la pilota en els de tennis o ping pong.

Amb la finalitat d’aportar a les tècniques del bàsquet una regularitat -aliena al joc però connatural al ritme musical- que permeti iniciar-se en la pulsació i avançar en el coneixement de les proporcions rítmiques representades per la nostra notació musical (blanca, negra, corxera, semicorxera…), bo i practicant la tècnica del bot amb les dues mans, s’està avançant en l’experimentació de ‘Basquet Beat’, que compagina ambdues disciplines i que pot, fins i tot, ajudar a progressar com a jugadors els membres de l’equip que hi participa, tant a nivell individual com pel que fa al seu rol dins del grup, que al seu torn, es beneficia de l’”harmonia rítmica” de tot el conjunt.

Igual com ocorreria amb un cantant de rock que s’endisés en la tècnica del ‘bel canto’, la influència recíproca entre dues tècniques aparentment antagòniques pot donar com a resultat realitzacions sorprenents sempre i quan hom sàpiga deixar actuar en el nostre cos, sense forçar, els automatismes i els reflexes condicionats; d’això se’n podria dir “la tècnica de la no tècnica”. És el que ocorre amb Basquet Beat, i la influència dels seus efectes ja s’està deixant notar en els grups del CEIP Cervantes i el Casal dels Infants del Raval que participen en el taller pilot.

En una fase plenament desenvolupada d’aquest mètode serà possible, fins i tot, la creació d’un format d’espectacle músico-coreogràfic de gran impacte sonor i visual i exhuberant polirítmia com a actuació prèvia als partits de competició.

Segons el promotor d’aquesta tècnica, molt poc prodigada al món amb excepció de projectes com ‘Musicbasket’, que desenvolupa l’exjugador Massimo Antonelli a Itàlia, ‘Stomp’ als USA o ‘Crazy Trash Drummers’ a Alemanya, Basquet Beat es focalitza en tres dimensions de la interrelació bàsquet-música: a) els aspectes psicocorporals i les destreses específiques del bàsquet, b) el sistema de relacions en el grup i c) la vivència d’experiències musicals satistactòries.

Actualment Bàsquet Beat és objecte d’una teorització que tindrà el seu reflex en un article per a publicar a revistes especialitzades i comptarà amb la col·laboració del professor Luis López González.

Afegeix un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>