Pròleg al Dossier ‘Tantarantan!’

Publicat el 01/02/2010

Taller de ritme i percussió

“…Cualquiera interesado en la educación sabe que éste (la Fundación Abreu de Venezuela) es uno de los proyectos más brillantes que se han llevado a cabo en este mundo. No puedo hacerme idea de cuántos cientos de vidas ha salvado; no sólo influido, salvado”

Entrevista a Sir Simon Rattle a El País Semanal, 01/07/07

Rampataplam! és l’onomatopeia que serveix com a leit motiv de la cançó popular “Els tres tambors”, que la majoria de nosaltres hem cantat de ben petits. No sabem si actualment els nostres infants encara la canten, i ni tant sols sabem si “canten”(!), vista la drogodependència que l’internet, el telèfon mòbil, l’MP3 i tots els seus parents i derivats -fites totes elles, val a dir-ho, extraordinàries en el camp de les noves tecnologies sempre hi quan hom sàpiga fer-ne un bon ús- exerceixen sobre la població global del planteta, especialment sobre els més petits. Sigui com sigui, cal acceptar la realitat i no desfer-se en lamentacions infructuoses per la minva d’un bé tan preuat com el costum de fer música a través de la veu, una facultat connatural a l’ésser humà que a través del desenvolupament de les tècniques vocals ha llegat a la història de la cultura un cabal incomparable de meravelles. Però tal vegada, potser el retorn als orígens a través d’un element primari però no menys essencial com és el ritme, contribueixi a obrir una nova via i replantejar, des d’una òptica diferent, una nova forma d’educació musical veritablement integradora, que abasti sota el seu redós totes les disciplines, que aniran veient la seva incorporació gradual. Això és el que proposa Ribermúsica, des de la seva condició local, amb el taller intercultural de ritme i percussió Tantarantan!.

Tantarantan!, que Ribermúsica presenta a la Convocatòria de Subvencions 2010 del Consell Nacional de les Arts i la Cultura, vol ser una guinyada d’ull a Rampataplam! i rep aquest nom perquè des dels seus inicis es realitza als locals del Centre Cívic Convent de Sant Agustí, a la confluència de la Plaça de l’Acadèmia amb el popular carrer de Tantarantana, en ple barri de Santa Caterina. És el projecte més antic de la Fundació en l’àmbit social: els seus orígens es remunten als mesos de desembre 2002 – gener 2003, amb un petit taller de vuit sessions per a un grup de joves immigrants magribins en situació de marginalitat acollits al Centre Joan Salvador Gavina. Aquesta primera temptativa, les beceroles del que avui ja és una iniciativa arreladíssima al territori, fou possible mercès a l’ajut atorgat per l’Obra Social Caixa Sabadell dins de la seva convocatòria de premis de l’any 2002. És un projecte adscrit al que hom anomena “diversitat cultural” i té com a beneficiaris infants de molt diverses procedències i estatus socials del Districte de Ciutat Vella de Barcelona.

Al començament d’aquest pròleg hi figura una contundent sentència de Simon Rattle, el flamant director de la Filharmònica de Berlín. Rattle fa jugar, amb una habilitat portentosa, els seus filharmònics a un doble joc: el rol normal que tota institució simfònica ha d’assumir com a instrument d’elit per als públics melòmans dels auditoris més reputats i, com a contrast, el d’ambaixadora cultural a les presons, fàbriques i escoles de la perifèria berlinesa (i en això no podem deixar de recordar l’extraordinari film ‘Esto es ritmo’, el muntatge de la trepidant versió de la ‘Sacré’ de Stravinsky amb escolars d’instituts d’aquesta ciutat en col·laboració amb el coreògraf Royston Maldoom). La frase de Rattle, que fa referència a la colossal labor que porta a terme a Venezuela la Fundació Abreu, va més enllà de la consideració del paper socialitzant del fet musical i s’endinsa en terrenys quasi religiosos, parlant en termes de “salvació”, fet que restitueix la música i les arts a la seva missió veritable. Avui ja podem comptar a centenars els projectes de l’anomenada Community Music (música comunitària) que van sorgint arreu del món, i Ribermúsica n’és un dels abanderats al nostre país.

Tantarantan! és possible gràcies a l’esforç continuat de l’educador social Josep Maria Aragay, coordinador del Projecte Social de Ribermúsica, que amb veritable zel i gran professionalitat ha aconseguit mantenir la tensió i aglutinar més de setanta infants de procedències molt diverses, a l’hora que ha sabut conjuntar la feina de dos professionals de la talla de Riaad Ahmed A Ali, pedagog iraquià establert a Catalunya de fa anys, i del marroquí Aziz el Khodary, percussionista de l’Orquestra Àrab de Barcelona i de l’emblemàtic grup Nash Marraquesh, al costat del jove multiinstrumentista i musicoterapeuta David Sitges-Sardà. Els dos primers, en un exemple del que ja caldria que en prenguessin bona nota molts catalans d’origen, imparteixen les sessions exclusivament en llengua catalana.

També cal agrair la col·laboració dels centres SDIA [Servei de Dinamintzació d’Infància i Adolescència] del Centre Cívic Convent de Sant Agustí, la Fundació Comtal – Centre Obert Tria, l’Esplai l’Esquitx, la Fundació Bayt Al-Thaqafa, els CEIP Pere Vila, Cervantes i Parc de la Ciutadella, l’Escola Sant Felip Neri i les seves AMPA respectives i el CRAE La Salle Bonanova del Departament Acció Social i Ciutadania de la Generalitat i el Casal dels Infants del Raval, que aporten els col·lectius d’infants, així com el suport econòmic d’institucions com l’Ajuntament de Barcelona i la Secretaria d’Immigració de la Generalitat de Catalunya.

L’experiència demostrada per Ribermúsica en el terreny de la interdisciplinarietat a través del Festival de Tardor, el cicle Sensorial i les nombroses iniciatives a museus, centres d’arts i municipis de Catalunya, permet abordar els projectes socials amb un profund coneixement de les disciplines artístiques, fet que aporta recursos i imaginació a l’hora de crear projecte motivadors com aquest Tantarantan!, que teniu a les mans i que afronta una ambiciosa nova etapa.

Afegeix un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>